Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

meer groenten

Geplaatst door Appelperzik op February 8, 2018 om 02:38

February 8, 2018 om 02:38
leuk stuk tegengekomen op internet bij de website Gezondheidsnet.
Bron: Gezondheidsnet

Hoeveel groenten eet jij per dag? Zit je op het gemiddelde van alle volwassen Nederlanders: 139 gram per dag? Of haal je de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram? Met onze tips is het gemakkelijk om dat elke dag te halen.

Voedingspatronen met veel groente zijn gezond. Het blijkt keer op keer dat de groepen mensen die op aarde het oudst worden een voedingspatroon hebben dat heel veel groenten bevat. Groenten zijn caloriearm, maar bevatten wel volop vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Door lekker veel groente te eten, geef je je lijf dus veel goeds. Onze 6 tips om meer groenten in je warme maaltijd te stoppen.

1. Begin met een ui
Of je nu een soep maakt, een saus of een roerbakschotel. Start elke maaltijdbereiding met het snipperen en bakken of fruiten van een ui. Het geeft een heerlijk aroma aan je maaltijden (je hebt ook minder zout nodig) en je voegt meteen wat groenten toe. Een ui weegt 80 - 100 gram

2. Ga voor soep
In een (maaltijd)soep kun je heel gemakkelijk veel groenten verstoppen. In een (gepureerde) courgettesoep, pompoensoep of tomatensoep zit als snel 200 tot 250 gram groenten per portie.

3. Een salade erbij
Ga je voor een pasta of pizza of voor de combinatie aardappelen, groente en vlees? Serveer er elke dag een extra salade bij. Denk aan kropsla met een gesnipperd uitje en een mosterddressing, een tomatensalade met een balsamicodressing of een komkommersalade met een yoghurtdressing. Ook een salade van geraspte wortel, geraspte knolselderij of fijngesneden witte kool past bij heel veel maaltijden.

4. Combineer twee of drie soorten
Door 2 of meer groenten te combineren, eet je er gemakkelijker meer van. Je kent vast de combinatie doperwten met worteltjes. Dit kan ook met andere groenten. Zo smaken paprikablokjes heel lekker door boerenkool- of andijviestamppot en gebakken champignons door spinazie. Of snipper eens een uitje door de sperziebonen, wok spruitjes samen met zoete aardappel of stoof courgette gaar met wat tomaten.

5. Vervang de koolhydraatbron (gedeeltelijk)
De aardappelen, rijst of pasta in een maaltijd kun je ook (gedeeltelijk) vervangen door groenten. Maak courgettespaghetti, bloemkoolrijst of bloemkoolcouscous. En vervang een deel van de aardappelen van een puree of stamppot door knolselderij of pompoen. Je stopt zo niet alleen meer groente in je maaltijd maar hierdoor daalt ook het koolhydraatgehalte en de hoeveelheid calorieën van je maaltijd.

6. Met sausjes of dips
Sausjes als pesto en salsa peppen een maaltijd op. Je voegt op deze manier gemakkelijk wat extra groente toe. Maak bijvoorbeeld een pesto van gekookte broccoli, geblancheerde boerenkool of spinazie. Een salsa kun je maken van fijngehakte tomaten of gehakte geroosterde paprika’s. In een tzatziki stop je veel geraspte komkommer. Een groenten boost krijgt je maaltijd ook met dips als een (kant-en-klare) auberginepuree of tomatentapenade.

Wie heeft er nog meer tips en ideeën?
Bv Hoe verwerk je groenten bij het ontbijt?
February 8, 2018 om 03:02
pompoemlatte
chocopasta met pompoen of biet
February 8, 2018 om 04:54
Chocopasta met pompoen?? Harre jakkes, maar ook niet bepaald gezond.

We eten sowieso te weinig groenten.
We nemen liever een handje vitamine en mineralen supplementen dan dat we gezond eten.
Zie de top 10 van meest gekozen vitamine en mineralen.
Op 1 Magnesium en op 2 vitamine D.
February 8, 2018 om 05:54
zelf maken met geroosterde pompoen en cacao....niks ongezonds aan toch?
February 8, 2018 om 07:41
@Dipinipi

Als jij schrijft chocopasta, waar denk jij dan dat het gros aan denkt?? Juist Nutella of zo.

Ik persoonlijk vind alleen Pompoen Stoba, Antilliaanse pompoen stoofschotel en pompoensoep nog net te pruimen. De rest vind ik absoluut zonde van mijn tijd en geld.
Maar smaken verschillen gelukkig.
February 8, 2018 om 08:58
haha ja dat snap ik
ik bedoel een broodsmeersel chocoladesmaak met als drager biet of pompoen en cacao:bigsmile:
February 8, 2018, gewijzigd door Rommeltjes op February 8, 2018 om 09:52
Meer groenten bij het ontbijt...een smoothie, ommeletje met groenten, een groenten muffin, frittata...
February 8, 2018 om 10:40
@Rommeltjes,

Las deze week dat een stuk pizza gezonder is dan yoghurt met muesli als ontbijt.
Dat zal allemaal best, maar laat ik nou op mijn nuchtere maag, geen pizza, groente smoothie of of door mijn keel kunnen krijgen.
Als lunch zijn een aantal, behalve die groente smoothie, heel goed te pruimen. Ik eet zelf als middagmaal vaak zelfgemaakte, verse, soep. Of een warme lunch, en dan alleen als diner een salade.
Toch slik ik ook vitamine D, vitamine B12 en magnesium, gewoon omdat ik D niet zelf aanmaak.
En de andere 2 door mijn medicijn gebruik? niet voldoende opneem vanuit voedsel.

Helaas zijn al die aanbevelingen allemaal Super algemeen. Er zijn geen 10 mensen in 1 kamer gelijk.
Waarom gaan die aanbevelingen daar dan wel vanuit?
February 8, 2018 om 11:26
Dat van die pizza :pizzastuk: heb ik ook gelezen, maar dan moet je het wel bij 1 stukje houden, niet de hele pizza dus :grinnik:. Toch zet ik hier ook mijn vraagtekens bij, de doorsnee (niet zelfgemaakte) pizza bevat veel vet en zout, de doorsnee muesli veel suikers....
February 8, 2018 om 12:21
Als tip zou ik nog willen zeggen, eet je groenten niet altijd op dezelfde manier, varieer, zowel in groenten (ook die je bv. nooit koopt of eet) als in kooktechnieken, probeer andere (nieuwe) recepten uit :).

February 8, 2018 om 12:50
eet ook verschillende kleuren,elke kleur heeft weer andere stoffen
ik eet een deel gekookt en een deel rauw
meestal rauw bij de lunch maar soms ook als een soep
February 8, 2018 om 15:49
Ik ken geen enkel etenswaar dat zo helpt bij afvallen als groente. Het geeft volume zonder veel calorieën. Smakelijk zonder te vet of te zoet te zijn. Koolhydraten en eiwitten worden hierdoor bijgerechten. Groente het hoofdgerecht. Koken, roerbakken, als soep of salade. Jammer dat reataurants zo weinig creatief met groente zijn. Ik eet haast liever thuis.
February 8, 2018 om 15:59
@Virri

Ik eet alleen maar groente, minimaal 400 gram per dag als diner, met wat vlees, kip of vis.
Restaurants willen best creatief zijn met groente.
Maar als je het merendeel, onaangeraakt, terug krijgt vergaat je de lol om daar creatief mee te zijn.
Vandaar de appelmoes, stoofpeertjes, als je geluk hebt echte verse, en de obligate salade, met veel kool, veel ijsbergsla en weinig andere zaken.

@Dipinipi,

Ik heb van mijn moeder geleerd om nooit 2 dagen na elkaar dezelfde kleur groente te eten.
Dus niet sperziebonen en dan de volgende dag spinazie, of bloemkool en dan dag erna lof.
Gek genoeg doe ik dat nog steeds niet.
February 8, 2018 om 17:08
wat goed dat je dat van je moeder hebt geleerd
ik eet ook niet alle dagen dezelfde kleuren of structuren,dat is saai
er is genoeg te koop dus variëren moet niet moeilijk zijn
February 8, 2018 om 21:07
Mijn moeder was van een generatie waarin, potjes, diepvries enz. niet of amper bestond. EN voor de Jan Modaal van toen niet betaalbaar was. Je had in de winter gezouten bonen, meestal zelf gedaan. En als je geluk had, en niet 3 hoog achter in Amsterdam woonde, fruit en groente geweckt.
Zeker in de winter werd er toen veel bonen gegeten. Die waren, gedroogd, goed houdbaar EN voorradig.
In mijn jeugd was er wel al groente in blik. En misschien ook wel al in potjes, maar diepvries echt niet.
Ik ben dus nog van de alles vers generatie. Alhoewel ik een behoorlijke voorraad in glazen potten heb staan eet ik voornamelijk verse groente.
De huidige generatie weet niet eens meer hoe je aardappelen moet koken, laat staan groente.
De Ping en Klaar maaltijden zijn veel makkelijker. Ongezonder ook, maar dat boeit ze niet.
Ik weet het ik generaliseer. Maar als ik zie wat er in de winkelkarretjes ligt!!
February 9, 2018 om 02:27
ja mijn moeder kookte ook vers...hoewel de zakjes saus van knorr toen wel net in opkomst waren
ze zette snijboontjes op zout...dat heb ik nooit lekker gevonden
elk weekend verse soep,de ene week kip en de andere groente

swinters bonen...meestal kapucijners omdat ik die het lekkerst vond
1x stamppot,wisselend hutspot/zuurkool/boerenkool en in het voorjaar raapsteeltjes met spinazie
February 9, 2018 om 04:09
Mijn moeder was van 1918.
Ik heb als kind, misschien 5/6 jaar, de eerste supermarkt meegemaakt.
Op het Groest? in Hilversum, de Kijkgrijp.
Winkelmandje, een rieten boodschappenmand. Mijn moeder wilde die winkel niet in. Ze had 3 grijpgrage kinderen bij zich. En toen was het nog, wat je pakte, maakte niet uit of het je kind was, moest je kopen. Ook als je kind iets kapot maakte moest je het kopen.
Moet je nu om komen.
February 9, 2018 om 05:05
mijn moeder van 1919
in ons buurtje waren er gewoon de bakker/slager/kruidenier annex melkboer
veel later toen ik een tiener was kwam ah
February 9, 2018 om 05:41
Kwam bij jullie ook de melkboer aan de deur? Bij ons wel, grote bussen melk op een karretje, met zo een maatbeker uit meten. Alleen slagroom zat in een flesje, maar dat was luxe.
En ja, tegenover ons de bakker, eind van de straat de groenteboer, en de vis boer 2 deuren verder.
Jamin en de Gruyter om de hoek. De Gruyter was toen DE levensmiddelen zaak. Zeker in Amsterdam.
Niets zelfbediening alles over de toonbank.
Verlang ik terug naar die tijd? Soms wel, het was een stuk minder onpersoonlijk.
February 9, 2018 om 06:18
ja die kwam bij ons ook...verse rauwe melk
je zette een pannetje op het portaal bij je deur als je niet thuis was met een briefje en het geld er bij
Jamin daar gingen we zaterdags naartoe als we het rondje liepen...slager,poulier,bakker....

February 12, 2018 om 12:37
Mijn moeder was ook van 1919. Maar ik heb totaal andere herinneringen, gewoon omdat ik mijn jeugd aan het andere einde van de wereld heb doorgebracht. Bij ons werd er ook vers gekookt, door de kokkie, maar dat gewoon omdat er geen andere mogelijkheid was qua koeling oid. En potjes/zakjes duur ingevoerd moesten worden. Melk was er af en toe als je geluk had in een soort houdbare variant. Dus die werd altijd gemaakt van poeder. Brood was er alleen als we eens naar Bandung gingen en het tevoren besteld was. Verder altijd rijst en aardappelen 2x per dag. Fruit van eigen erf en groente werd idere dag door de kokkie uit de kampong meegebracht. Een keer per maand kwam er een man langs de deur die dan ter plekke verse sate van geit maakte.
February 12, 2018 om 13:34
@Fazant,

Leuk toch, die oude herinneringen, mijn (ex)schoonmoeder vond bij terugkomst in Nederland de kaas niet lekker. Nee, die was veel minder zout, om ze langer houdbaar te maken, dan zij gewend was. De gecondenseerde melk in blik, was gezoet. Zij gebruikte dat als vervanging van santen.
Ze vond het ook heel raar dat ze hier geen eendeneieren kon kopen. Ook dat was in Nederlands Indie heel gewoon. Maar ook heel veel kruiden kon ze hier niet kopen. Ja als je in Den Haag woonde. Maar als je na de oorlog, door de regering, ergens in Stadskanaal werd gedumpt was er niets wat herkenbaar was voor haar. Ze heeft zeer snel moeten leren Nederlands te denken, te spreken en vooral Koken.
February 13, 2018 om 13:38
Zelfgemaakte sandwichspread :kwijl: heerlijk
February 13, 2018 om 16:01
@Rommeltjes,

De basis daarvan is toch mayonaise?? Ik vind Tomaat met een beetje mayo op brood erg lekker.
Maar of ik bereid ben om allerlei groentes te gaan staan snipperen? Euh??? Denk het niet.
Sandwichspread vind ik voor een keer wel lekker. Maar geen hele pot, of bak vol.
February 14, 2018 om 00:58
Hoeft niet persé, je kan de mayonaise ook door kwark of yoghurt vervangen, dat is het voordeel van zelf sandwichspread maken :).
February 14, 2018 om 03:05
Ach natuurlijk, maar ja ik ben een lui varken in dat soort dingen.
Elke dag vers en zo min mogelijk pakjes en zakjes is tot daar aan toe.
Allerlei dressings maken met yoghurt enz. gaat me net even te ver.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.